رولکس؛ وقتی اسم برند، خودش یه کلاسه!

رولکس (Rolex) یکی از معروف‌ترین و لوکس‌ترین برندهای ساعت توی دنیاست. واقعاً کمتر کسی پیدا می‌شه که اسم این برند خوش‌نام سوئیسی به گوشش نخورده باشه. رولکس یه کمپانی باارزش و معروفه که با طراحی خاص و متفاوت ساعت‌هاش، تونسته خودش رو به‌عنوان یه برند جهانی و معتبر جا بندازه.

لوگوی رولکس یه تاج طلاییه؛ چیزی که نماد موفقیت و بهترین بودنه. خیلی از اولین‌ها توی دنیای ساعت رو رولکس معرفی کرده؛ مثلاً اولین ساعت‌های ضد آب دنیا، ساعت‌هایی که خودشون تاریخ رو تغییر می‌دن یا حتی ساعت‌هایی که می‌تونن دو تا زمان مختلف رو نشون بدن. همه اینا باعث شدن که رولکس همیشه تو چشم باشه و یه برند موندگار بشه.

جالبه بدونی این برند روزانه به طور میانگین 3000 تا ساعت تولید می‌کنه! تازه، درآمدش تو سال 2024 حدود 12.5 میلیارد دلار برآورد شده بود. تو ادامه، قراره بریم سراغ تاریخچه رولکس و ببینیم این برند معروف و لوگوی معروف‌ترش چطور شکل گرفتن و چه مسیری رو تا اینجای کار اومدن.

تاج لوگوی رولکس

تاریخچه رولکس؛ از یه جوان سخت کوش تا یه برند جهانی

ماجرا از سال ۱۹۰۵ شروع شد، وقتی که هانس ویلسدورف (Hans Wilsdorf) به همراه آلفرد دیویس (Alfred Davis) شرکت رولکس رو راه انداختن. البته بنیان‌گذار اصلی برند، خود ویلسدورفه که سال ۱۸۸۱ توی یه شهر کوچیک به اسم کلمباخ در آلمان به دنیا اومده بود. ویلسدورف تو سن کم پدر و مادرش رو از دست داد و از همون وقت مجبور شد وارد دنیای کار و زندگی بشه.

وقتی فقط ۱۹ سالش بود، به عنوان مترجم زبان انگلیسی تو یه شرکت ساعت‌سازی معروف در سوئیس کار پیدا کرد. اینجا بود که ساعت‌های خاص و گرون‌قیمت تولید می‌شد و مشتری‌های خاصی هم به سراغش می‌اومدن. ویلسدورف کم‌کم با بسیاری از این آدم‌ها آشنا شد و تجربه زیادی کسب کرد.

بعد از چند سال کار تو همون شرکت، در سن ۲۲ سالگی به لندن رفت و تو یه ساعت‌فروشی لوکس مشغول به کار شد. دو سال در اونجا موند و تجربه‌های زیادی کسب کرد. همین تجربه‌ها بود که باعث شد تصمیم بگیره کسب‌وکار خودش رو راه بندازه. برای شروع، از شوهر خواهرش آلفرد دیویس قرض گرفت و شرکت Wilsdorf & Davis رو تأسیس کرد.
هانس ویلسدورف، بنیان‌گذار برند رولکس، آدمی بود که با نبوغ و اراده خودش یک برند جهانی ساخت. برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد زندگی‌نامه هانس ویلسدورف، می‌تونید به Wikipedia مراجعه کنید.

اون موقع‌ها ساعت مچی خیلی محبوب نبود و مردم فکر می‌کردن فقط یه وسیله تزئینی زنونه‌ست. اما ویلسدورف می‌خواست این طرز فکر رو تغییر بده. برای همین تلاش کرد تا ساعت‌هایی طراحی کنه که هم ظرافت داشته باشن، هم کیفیت بالا.

برای ساخت موتور دقیق ساعت‌ها با یه شرکت سوئیسی به اسم Herman Aegler کار کرد و برای طراحی بدنه‌ها هم با یه تولیدکننده انگلیسی همکاری کرد تا از روکش طلا و نقره استفاده کنه. همین کارا باعث شد خط تولیدش حسابی جون بگیره و ساعت‌های رسمی و اسپرت متنوعی رو وارد بازار کنه. این ساعت‌ها تو مدت زمان کوتاهی تو انگلیس و کشورهای شرق فروش بالایی داشتن و استقبال خیلی خوبی ازشون شد.

هانس ویلسدورف

طراحی لوگو رولکس؛ یه تاج خاص برای یه برند خاص

همون‌طور که گفتیم، لوگوی برند رولکس یه تاج طلاییه که روی پس‌زمینه سبز رنگ قرار گرفته و توی همه ساعت‌های این برند به‌چشم می‌خوره. رنگ طلایی تاج نشونه بهترین و برترین بودنه، در حالی که رنگ سبز پس‌زمینه‌اش نماد موفقیت و پیروزیه. طراحی لوگوی رولکس کاملاً با فکر و هدف انجام شده و یه معنی خاص پشتشه.

قدیما وقتی کسی تو کارش موفق می‌شد یا به یه دستاورد مهم می‌رسید، بهش ساعت هدیه می‌دادن. برای همین، این لوگو هم تداعی‌کننده ارزشمندی و موفقیته. نماد تاجی که رولکس انتخاب کرده دقیقاً مناسب همین مفاهیمه: قدرت، شکوه و خاص بودن.

رولکس طراحی لوگوش رو خیلی حرفه‌ای انجام داده چون سال‌هاست که به‌عنوان یکی از معتبرترین برندهای دنیا شناخته می‌شه و همیشه جزو معروف‌ترین برندهای ساعت در جهانه.

لوگوی رولکس

شعار برند رولکس؛ فقط یه ساعت نیست، یه داستانه!

هر برندی در کنار اسم و لوگوش، یه شعار هم داره که هدف و مسیرش رو مشخص‌تر نشون می‌ده. رولکس هم از این قاعده مستثنی نیست و مثل بقیه برندهای معروف، شعارهای خاص خودش رو داره.

این برند تو طول سال‌ها چند تا شعار مختلف استفاده کرده، ولی دو تا از معروف‌ترین شعارهای رولکس اینا هستن که بیشتر از بقیه تو ذهن مردم مونده‌ان:

شعار اول:Every Rolex Tells a Story(هر ساعت رولکس یه داستان داره)

ایده پشت این شعار اینه که هر کسی که یه ساعت رولکس داره، یه داستان خاص برای خریدنش داره. معمولاً این داستان‌ها مربوط به آدمای موفقیه که به مناسبت یه موفقیت بزرگ، ساعت رولکس خریدن.

رولکس با این شعار می‌خواد بگه که ساعتاش فقط یه وسیله نیستن، بلکه یه خاطره و بخشی از زندگی آدمان. یعنی هر رولکس، یه داستان از موفقیت و تلاش پشتشه.

شعار اول رولکس

شعار دوم:A Crown for Every Achievement(یه تاج برای هر موفقیت)

این یکی شعار هم مفهوم خیلی جالبی داره. رولکس می‌خواد با این جمله بگه که وقتی به یه موفقیت بزرگ می‌رسی، وقتشه که خودتو با یه ساعت رولکس خوشحال کنی.

هدف اینه که یه فرهنگ بین طرفداراش ایجاد کنه؛ هر وقت موفق شدی، یه ساعت رولکس بخر و اون لحظه رو موندگار کن. برای همینم هست که رولکس برای خیلیا فقط یه ساعت نیست، بلکه یه یادآور موفقیت‌های مهم زندگیشه.

شعار دوم رولکس

شهرت جهانی رولکس؛ وقتی دقت، برند می‌سازه!

هانس ویلسدورف، موسس برند رولکس، از همون اول دنبال یه اسم خاص برای ساعت‌هاش بود؛ اسمی که هم راحت تو ذهن بمونه، هم تو هر زبونی راحت تلفظ بشه. این شد که اسم «رولکس» رو انتخاب کرد، یه اسم ساده، شیک و جهانی.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد ساعت‌های رولکس خیلی زود معروف بشن، تمرکز فوق‌العاده روی کیفیت و دقت کارکردشون بود. ویلسدورف و تیمش همیشه روی این موضوع پافشاری داشتن که ساعت‌هاشون دقیق‌ترین عملکرد رو داشته باشن. همین دقت بالا، کلید موفقیت سریع برند رولکس شد.

خیلی زود، رولکس موفق شد اولین گواهینامه دقت کرونومتریک سوئیسی رو از مرکز رسمی رتبه‌بندی ساعت در شهر Bienne بگیره؛ و این یعنی رولکس اولین ساعت مچی دنیا شد که این گواهی معتبر رو به اسم خودش ثبت کرد.

بعدش هم نوبت به دریافت گواهی دقت کلاس A از رصدخانه Kew در بریتانیا رسید. از اون موقع به بعد، اسم رولکس با دقت و کیفیت بالا گره خورد و دیگه همه می‌دونستن این برند فقط ساعت نمی‌سازه، بلکه داره استاندارد جدیدی برای دقت تعریف می‌کنه.

در سال 1920، شرکت رولکس دفتر مرکزی خودش رو به ژنو، پایتخت ساعت‌سازی سوئیس، منتقل کرد. همون موقع هم بود که رولکس سراغ طراحی ساعت‌های ضد آب رفت.

ژنو سوییس

اویستر: اولین ساعت مچی ضد آب دنیا

تو سال ۱۹۲۶، بالاخره تلاش‌های ویلسدورف نتیجه داد و تونست اولین ساعت مچی ضد آب دنیا رو معرفی کنه: ساعت اویستر.
بدنه این ساعت با یه سیستم خیلی هوشمندانه که خودشون طراحی کرده بودن، کامل ضد آب شده بود. یه بزل و یه پشت قاب و یه تاج پیچی داشت که همه‌چی رو سفت و بسته نگه می‌داشتن تا آب به موتور ساعت نرسه.

اون شیارهایی که روی بزل و پشت قاب می‌دیدی، فقط واسه زیبایی نبودن. با یه ابزار مخصوص که خود رولکس ساخته بود، این قطعه‌ها رو روی بدنه می‌پیچوندن. البته همین شیارها باعث می‌شد ساعت ظاهری خاص و متفاوت پیدا کنه.
الان دیگه تو بعضی مدل‌های جدید بزل روی قاب پیچ نمی‌شه، ولی اون شیارها هنوز هستن و تبدیل شدن به یه ویژگی ظاهری معروف رولکس.

این قاب نوآورانه ضد آب باعث شد رولکس حسابی بین ساعت‌سازها بدرخشه. البته فقط تکنولوژی نبود، هانس ویلسدورف خیلی خوب می‌دونست چطوری برندش رو معرفی کنه و همین باعث شد رولکس یه شروع خیلی قوی داشته باشه.

ساعت رولکس اویستر

وقتی "سفیر برند" به دنیا اومد

سال ۱۹۲۷، هانس یه حرکت تبلیغاتی خفن زد. گفت خب حالا که اویستر ضد آبه، بیایم اینو به همه نشون بدیم!
برای همین، با یه دختر انگلیسی به اسم مرسدس گلایتز هماهنگ کرد که وقتی می‌خواست کانال مانش رو شنا کنه، یه اویستر ببنده به دستش.

بعد از حدود ۱۰ ساعت شنا، وقتی از آب در اومد، ساعت نه‌تنها سالم بود، بلکه مثل ساعت (!) کار می‌کرد.
هانس این موفقیت رو با یه آگهی گنده تو صفحه اول روزنامه دیلی میل جشن گرفت و نوشت: "شروع پیروزی‌های اویستر رولکس تو کل دنیا!"

سفیر برند: این حرکت در واقع شروع یه چیز خیلی مهم تو صنعت تبلیغات بود.
از اون به بعد، رولکس همیشه با آدمای خاصی همکاری می‌کرد که کارهای عجیب و مهم می‌کردن. آدمایی که رولکس می‌تونست روشون حساب کنه و بگه "اگه ساعت من به این درد نمی‌خوره، پس به چی می‌خوره؟!"

مرسدس گلایتز

بلوغ و تحکیم برند رولکس

وقتی هانس ویلسدورف در سال ۱۹۶۰ از دنیا رفت، همه فهمیدیم که چیزی خیلی بزرگ و ماندگار به جا گذاشته. او در سال ۱۹۴۵، بنیاد هانس ویلسدورف رو در ژنو تاسیس کرده بود تا رولکس رو به طور مستقل اداره کنه. این کار باعث شد که برند رولکس همچنان وفادار به اصول اولیه خودش بمونه و به رشد خودش ادامه بده.

آندره جی. ‌هاینیگر، که در سال ۱۹۶۳ جانشین هانس شد، سکان برند رو به دست گرفت و با استفاده از تجربیاتش توی صنعت، رولکس رو به یه برند جهانی تبدیل کرد.

معرفی سلینی و تکنولوژی‌های جدید

در سال ۱۹۶۸، رولکس مجموعه‌ای به نام سلینی رو معرفی کرد که مخصوص ساعت‌های شیک و مجلسی بود. اسم سلینی از هنرمند معروف رنسانس،
بنونوتو سلینی
، گرفته شده بود و واقعاً این ساعت‌ها یه حس کلاسیک و اصیل داشتند.

یه تغییر دیگه هم این بود که رولکس وارد دنیای ساعت‌های کوارتز شد. در دهه ۶۰، رولکس برای اولین بار با توسعه موتور کوارتز بتا ۲۱، به فکر ساخت ساعت‌های الکترونیکی افتاد. اما خیلی زود فهمید که تخصص واقعیش توی ساعت‌های مکانیکی هست و به این حوزه وفادار موند.

همکاری‌های فرهنگی و ورزشی

رولکس همیشه به دنبال همکاری با آدم‌های بزرگ بود. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، این برند با ورزشکارها و هنرمندان معروف همکاری‌های بزرگی کرد. در سال ۱۹۷۶، برای جشن پنجاهمین سالگرد اویستر، رولکس جوایز خاصی برای کارآفرین‌های نوآور راه‌اندازی کرد که به دنبال تغییرات مثبت توی دنیا بودند.

نوآوری‌های جدید و گام‌های بزرگ

در دهه ۹۰، رولکس موفق شد تمام مراحل تولید ساعت‌هاش رو خودشان انجام بده و استقلال کامل پیدا کنه. این یعنی رولکس کنترل همه‌چیز رو از طراحی تا تولید داشت و می‌تونست بهترین کیفیت رو ارائه بده.

ساعت‌های جدیدی مثل یاخ-مستر و پرل‌مستر هم در همون زمان معرفی شدند که یکی برای قایقرانی و دیگری برای خانم‌ها طراحی شده بود. در همون سال‌ها، رولکس با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل فلزات خاص و تجهیزات پیشرفته، کیفیت ساعت‌هاش رو بالاتر برد.

عصر جدید رولکس

از اوایل دهه ۲۰۰۰، رولکس بیشتر به فکر ترکیب تخصص سنتی ساعت‌سازی با تکنولوژی‌های جدید بود. مثلا در سال ۲۰۰۰، اویستر پرپچوال کازموگراف دیتونا جدید معرفی شد که موتور کرونوگراف جدیدی داشت و یکی از اولین ساعت‌های رولکس بود که از فنر تعادل پاراکروم استفاده می‌کرد. این فنر باعث می‌شد ساعت در برابر ضربه‌ها مقاوم‌تر بشه و دقت بیشتری داشته باشه.

در سال‌های بعد، رولکس همچنان به نوآوری‌های خود ادامه داد و ساعت‌هایی مثل دیپ‌سی معرفی کرد که می‌تونست تا عمق ۳۹۰۰ متر ضد آب باشه و حتی از حلقه سراکروم برای بزل ساعت‌ها استفاده کرد که در برابر خش و تغییر رنگ مقاوم بود.

ماجراجویی و تکنولوژی

رولکس همیشه در تلاش بوده که مرزهای جدیدی رو در صنعت ساعت‌سازی بشکافه.در سال ۲۰۱۲، رولکس با همکاری جیمز کامرون به ماموریت دیپ سی چلنج رفت. این ماموریت که یکی از شجاعانه‌ترین دستاوردها در تاریخ اکتشافات دریایی بود، شامل سفر کامرون به عمق ۱۰۹۰۰ متر در اقیانوس آرام می‌شد. برای مطالعه بیشتر در مورد ماموریت دیپ سی چلنج و همکاری رولکس با جیمز کامرون، می‌تونید به این مقاله از Popular Science مراجعه کنید.

تکامل موتورهای رولکس
همینطور رولکس همیشه در تلاش برای بهبود موتورهای خود بود. از معرفی کالیبر ۳۲۳۵ در سال ۲۰۱۵ گرفته تا استفاده از فنر تعادل سیلیکون و کرونرژی که باعث افزایش دقت و کارایی ساعت‌هاش شد.

دیپ سی چلنج

رولکس همچنان با همون هدف ثابتش یعنی تعقیب کمال به راهش ادامه می‌ده و هر روز ساعت‌هایی بهتر از قبل می‌سازه. این برند با وفاداری به اصول بنیان‌گذار خودش، یعنی هانس ویلسدورف، همچنان در صدر ساعت‌سازی باقی می‌مونه.

❓سوالات متداول درباره تاریخچه برند رولکس
اولین ساعت رولکس چه ویژگی خاصی داشت؟ +
اولین ساعت رولکس، اولین ساعت مچی بود که گواهی دقت کرونومتر گرفت. تا اون موقع بیشتر ساعت‌های دقیق، جیبی بودن. ولی رولکس اومد و نشون داد که میشه ساعت مچی هم دقیق باشه، اونم در حد حرفه‌ای. همین باعث شد برندش سریع دیده بشه..
رولکس چرا اینقدر معروف و لوکس محسوب می‌شه؟ +
رولکس به خاطر کیفیت ساخت بالا، طراحی کلاسیک، و نوآوری‌هایی مثل ساعت ضدآب و اتوماتیک معروف شد. همچنین، ساعت رولکس یه نماد از پرستیژ و موفقیته. خیلی‌ها وقتی دنبال یه ساعت خاص و لوکس می‌گردن، اول از همه اسم رولکس میاد تو ذهنشون..
آیا رولکس هنوز هم در سوئیس ساخته می‌شه؟ +
بله، رولکس کاملاً در سوئیس تولید می‌شه و به‌شدت روی کیفیت و کنترل ساخت حساسه. همه‌ی قطعات ساعت‌های رولکس داخل سوئیس تولید و مونتاژ می‌شن. این موضوع یکی از دلایلیه که هنوزم رولکس یه برند فوق‌العاده معتبره..
رولکس با چه فناوری‌هایی در صنعت ساعت پیشگام شد؟ +
رولکس مخترع یا اولین استفاده‌کننده از نوآوری‌هایی مثل کرونومتر مچی، ضدآب بودن، اتوماتیک بودن و تاریخ‌شمار خودکار بود. اونا همیشه یه قدم جلوتر بودن و خیلی از امکاناتی که امروز تو ساعت‌ها می‌بینیم، اولین بار توسط رولکس معرفی شده.
آیا رولکس فقط ساعت‌های لوکس تولید می‌کنه؟ +
بله، رولکس تمرکزش فقط روی تولید ساعت‌های لوکس و با کیفیت بالاست. برخلاف خیلی از برندها که مدل‌های اقتصادی هم دارن، رولکس فقط ساعت‌هایی تولید می‌کنه که از لحاظ متریال، طراحی و ساخت توی سطح بالا باشن..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *